Przedszkole Gminne im. Krasnala Hałabały w Grodzisku Wielkopolskim

LOGOPEDIA

Kochane Maluszki !

Słuchajcie uważnie odgłosów i odgadnijcie co taki dźwięk wydaje.

 https://www.youtube.com/watch?v=jgFNvlZGAEc 

  

Kochani Starszacy !

Dziś mam dla Was zabawy, które pozwolą prawidłowo wymawiać głoski ‘sz’, ‘ż’ , ‘cz’, i ‘dż’.

Będą to: ćwiczenia oddechowe; ciała i języka i powtarzanie sylab.

https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI

 

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda.

Moi Kochani !

Witam Was serdecznie !

Kochane Maluszki !gif

Mam dla Was dzisiaj bajkę logopedyczną o „Śwince Chrumoczce”.

Poproście Mamę lub Tatę o przeczytanie bajki, słuchajcie uważnie, powtarzajcie odgłosy zwierząt i gimnastykujcie buzię i język.

https://pedagogika-specjalna.edu.pl/logopedia/bajka-logopedyczna/

 

Kochani Starszacy !

Dziś dla odmiany proponuję Wam ćwiczenia buzi i języka dla prawidłowej wymowy głosek ‘s’ ‘z’ ‘c’ ‘dź’.

Poproście Mamę lub Tatę o pomoc.

 

Ćwiczenia języka.pdf

 

Gdy już Wasza buzia jest porządnie wyćwiczona, spróbujcie powtarzać zdania:

https://www.youtube.com/watch?v=IFqAi_9XgX0

 

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda.

Moi Kochani !

Witam Was serdecznie !

 

Kochane Maluszki !

Dziś mam dla Was ćwiczenia z głoską ‘dź/dzi’.

Słuchajcie i powtarzajcie.

https://www.youtube.com/watch?v=u2HAvWVS2Xc 

  

Kochani Starszacy !

Dziś mam dla Was ćwiczenia z głoską ‘dż’.

Słuchajcie i powtarzajcie! 

https://www.youtube.com/watch?v=2MFFXt6Bdxo 

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda.

Moi Kochani !

Witam Was serdecznie !

 

gifKochane Maluszki !

Wiem, że lubicie misie.

Ostatnio był wierszyk, a dziś

przygotowałam dla Was rymowankę o misiu.

Słuchajcie i powtarzajcie.

 

„Misiu, misiu wskocz do klatki.

Misiu, misiu pokaż łapki.

Misiu, misiu okręć się.

Misiu, misiu kocham Cię !!! „

 

https://www.youtube.com/watch?v=bVUreMvpEwI

 

 

Kochani Starszacy !

Dziś mam dla Was dość trudne zadanie.

Spróbujcie nazywać obrazki.

Zobaczycie, że nie jest to wcale takie łatwe, bo kiedy głoski brzmią podobnie Wasze uszy mogą Was zawodzić, a przez usta wcale prawidłowa głoska może nie wychodzić…

Życzę Wam dużo śmiechu i zabawy !

 

 gif

gifgif

gifgif

gifgif

 

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda.

 

 

Kochani Rodzice !

Ostatnim razem pisałam o wpływie wiersza na rozwój mowy i słownictwa dzieci. Dziś dokładam do tej kompilacji rymowankę. To właśnie ona, jako pierwsza wpływa na pogłębianie zasobu słownictwa i na sferę językową rozwoju mowy.

W terapii logopedycznej bardzo często napotykam na widoczny w zaburzeniach mowy problem dźwięczności i bezdźwięczności. Głoski dźwięczne zamieniane są na bezdźwięczne i odwrotnie. Mowa bezdźwięczna to zaburzenie w realizacji dźwięczności, które polega na nie wymawianiu głosek dźwięcznych, a także na zastępowaniu ich odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi lub myleniu obu szeregów. To wada wymowy, która prowadzi często do zmiany znaczenia wyrazów np.:

Tomek – domek

kosa-koza

Stąd moja propozycja ćwiczeń.

Hanna Heinrich.

 

Moi Kochani !

Witam Was serdecznie !

 

Maluszki !

Wiem, że lubicie wierszyki. Przygotowałam dla Was wierszyk o misiu. Słuchajcie i powtarzajcie.

 

“Miś idzie do przedszkola”gif

Miś różowy, miś pluszowy zbuntował się dziś:

chce iść także do przedszkola, tak jak chodzi Krzyś!

Wziął Krzyś misia w obie rączki:

Po co pójdziesz tam?

Będę bawił się wesoło i nie będę sam!

Gdy tak prosisz, to już chyba zabiorę cię dziś.

I tak zaczął do przedszkola chodzić z Krzysiem-miś!

Z. Bronikowska

 

A potraficie narysować misia ?

https://www.youtube.com/watch?v=hruQESg9QnA

 

 

Starszacy!

Głoska ‘r’ jest głoską trudną. Proponuję Wam jeszcze kilka ćwiczeń, które przygotują Wasz język do prawidłowej wymowy tej głoski.

Poproście Mamę o pomoc.

 

Nagryzaj brzegi języka zębami, masuj i rozciągaj język.

Wsuń przednią część języka między zęby i delikatne żuj go.

Przeciskaj język przez zbliżone do siebie zęby.

Wysuwaj szeroko ułożony język z ust - zabawa Pokaż łopatę.

Odklejaj językiem chrupki kukurydziane z podniebienia.

Kląskaj czubkiem języka o podniebienie twarde, od najwolniejszych uderzeń po najszybsze - zabawa Jedzie konik.

Wielokrotne odrywaj język przyklejony całą powierzchnią - od podniebienia - zabawa w mlaskanie.

Zlizuj z przedniej części podniebienia twardego przyklejony kawałek czekolady, kropli miodu, odrobiny dżemu lub opłatka.

Naśladuj lub ssij cukierka czubkiem języka.

Przytrzymuj pasek papieru wargami, a następnie zdmuchuj go z ust.

Szybko wypowiadaj głoskę [l].

Szybko i kilkukrotnie wybrzmiewaj ly z językiem uderzającym o górną wargę.

Energicznie wybrzmiewaj:

• te, te, te,

• ty, ty, ty,

• de, de, de,

• dy, dy, dy.

Naśladuj różne odgłosy:

• rybka - plum, plum,

• indyk - gul, gul,

• bocian - kle, kle,

• chodaki - klap, klap,

• mycie - chlapu, chlapu,

• jazda konna – patataj.

Śpiewaj różne melodie na sylabach:

• la, la, la,

• lo, lo, lo,

• le, le, le,

• lu, lu, lu,

• ly, ly, ly.

Coraz szybciej wypowiadaj la lo lu le.

Szybko kilkakrotnie powtarzaj:

• nalapatada,

• nolopotodo,

• nelepetede,

• nuluputudu,

• nylypytydy.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ds-Mz1gMfu4

 

Dla tych, którzy potrafią pięknie wybrzmiewać głoskę ‘r’ mam wierszyk: „Rrrr…” Słuchajcie i powtarzajcie.

 

"Rrrr....”

Czarna krowa w kropki bordo

gryzła trawę kręcąc mordą.

Kręcąc mordą i rogami

gryzła trawę wraz z jaskrami .

"Czarna krowo , nie kręć rogiem ,

bo ja pieróg jem z twarogiem :

gdy tak srogo rogiem kręcisz ,

gryźć pieroga nie mam chęci ."

"Jedź bez trwogi swe pierogi ,

nie są groźne krowie rogi .

Jestem bardzo dobra krowa

rodem z miasta Żyrardowa .

Raz do roku w Żyrardowie

pieróg z grochem dają krowie .

Więc mi odkraj róg pieroga ,

a o krowich nie myśl rogach .

Ja ci również radość sprawię :

Jaskry ,które rosną w trawie ,

zręcznie ci pozrywam mordą ,

czarrną morrdą w krropki borrdo".

 

K. Łochocka

Miłej zabawy!

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda.

 

 

Droga Mamo i Tato !

Małemu dziecku czytaj wierszyki ! Czytaj dużo ! Czytaj wierszyki i rymowanki, by nabierało świadomości słowa i czerpało radość ze słuchania, a w przyszłości z mówienia.

Starsze dziecko zachęcaj do powtarzania wierszyków i do uczenia się na pamięć.

Ale uwaga ! Jeśli dziecko deformuje głoskę np.: ‘r’ nie należy dawać do powtarzania wierszyków zawierających tę głoskę, dopóki nie będzie w stanie jej wypowiedzieć prawidłowo. W przeciwnym wypadku, może wada się utrwalić.

Głoska ‘r’ jest bardzo trudną głoską i coraz więcej dzieci ma problem z prawidłowa jej artykulacją. Głoska ta wymaga wysokiej sprawności narządów artykulacyjnych, zwłaszcza języka i warg. Dlatego tak ważne są ćwiczenia wstępne, które mają na celu doprowadzenie do wibracji czubka języka. Zachęcaj swoje dziecko do ćwiczeń i usprawniania języka.

Służę radą i pomocą.

Hanna Heinrich.

Witam Was Moi Kochani!

Jak co tydzień zapraszam Was do wspólnej zabawy.

 

Maluchy!

Będziecie ćwiczyć buzię i język.

Poproście Mamę, by przygotowała kilka pomocy, które zobaczycie na filmiku.

Udanej zabawy !

https://www.youtube.com/watch?v=WIKpLlapr90 

 

 

Starszacy!

Niedługo pójdziecie do szkoły i będziecie z radością zdobywać wiedzę.

Wielu z Was zna już litery i potrafi czytać.

Spróbujcie czytać z narratorem i samodzielnie.

Pokazujcie samogłoski. Mamy sześć samogłosek:

a, o, e, u, y, i.

https://www.youtube.com/watch?v=ht75xp52FQU

 

Proponuję Wam małe ćwiczenie.

Pamiętajcie, że na litery składają się samogłoski i spółgłoski.

Na filmiku zobaczycie ukazujące się słowa, samogłoski będą zaznaczane na czerwono.

 Obejrzyjcie film a następnie odtwórzcie go jeszcze raz i spróbujcie palcem pokazywać samogłoski Mamie.

W tym ćwiczeniu bądźcie szybsi od narratora.

https://www.youtube.com/watch?v=HMFxIO31U6U

Miłej zabawy!

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda

 

 

Drodzy Rodzice !

Niedługo Wasze pociechy przekroczą próg szkolny i będą musiały podejmować różne działania, by rozumieć co czytają i piszą. Dlatego warto ćwiczyć już teraz słuch mowny. Na ten słuch składa się: słuch fonemowy, prozodyczny i fonetyczny. Proponuję kilka ćwiczeń, które pozwolą dzieciom rozpoznawać, różnicować, zapamiętywać, analizować i syntetyzować.

  • Rozpoznawanie dźwięków i szmerów (przesypywanie różnych materiałów sypkich: piasek, kamienie, żwir;
  • Eksponowanie dźwięków charakterystycznych dla różnych pojazdów, głosów zwierząt , sprzętu gospodarstwa domowego, rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów...)
  • Odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu przy pomocy wystukiwania np. patyczkiem o bębenek, wyklaskiwania, wytupywania.
  • Odgadywanie odgłosów docierających zza zasłony (przelewanie wody, rozdzieranie papieru, przesuwanie krzesła, gwizd czajnika, brzęk kluczy…)
  • Rozpoznawanie melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie.

Wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach:

- słuchanie wypowiedzi o prostej treści, np. ,,To kotek. On pije mleko”, a następnie rysowanie przez dziecko tylu kółek (kresek), ile jest zdań.

- układanie zdań przez dziecko na podstawie ilości patyczków (patyczki oznaczają słowa) np. I I I I Ala ma małego brata.

- zabawa w dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu (np. gruszka jest żółta, a wiśnia...)

Wyodrębnianie sylab w słowach:

- zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się od - ,,sza” (szalik , szafa ...)

- wybieranie obrazków w nazwach, w których jest sylaba - ,,ro”(rower, krowa, korona ...)

- zabawa w sklep: dziecko podchodzi do stolika, na którym leży dużo przedmiotów. Poleca się mu ,,kupić” przedmioty, których nazwa zaczyna się od np. ,,bu” (budyń, burak ...)

- wyszukiwanie słów rozpoczynających się na daną sylabę, np. ,,ma”

- wyszukiwanie słów kończących się na daną sylabę: np. ,,ki”( wor-ki, lal-ki …)

- łańcuch sylabowy: dziecko wypowiada dwusylabowy wyraz, dzieli go na sylaby, druga sylaba staje się początkiem nowego wyrazu np. wa- ta, ta-ma.

Podział wyrazów na sylaby (analiza sylabowa):

- dziecko nazywa obrazki, a następnie dzieli je na sylaby i liczy

- analiza z podskokami - podajemy dziecku wyraz, a jego zadaniem jest podzielić go na sylaby, po wymówieniu każdej z nich musi podskoczyć np. balony - ba ( podskok) lo (podskok) ny (podskok)

Wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw:

- zabawa w „urwane słowa” – wypowiadamy wyrazy, w których nie ma pierwszej głoski np. …górek, …ułka, …asło, a dziecko musi powiedzieć cały wyraz

- dziecko wskazuje przedmioty, których nazwy rozpoczynają się od tego samego dźwięku lub tej samej sylaby;

- segregowanie obrazków; rozkładamy obrazki z dwóch grup np.(s-sz), a dziecko ma ułożyć je w dwóch szeregach np. s- sałata, samolot, słoń sz- szafa, szal, szyny.

- zabawa ,,Kto powie ?” - wyszukiwanie słów na daną głoskę np. ,,t” ( tata, torba, taca, tory …)

- zamiana słów: ,,zmień ostatnią lub pierwszą głoskę tak, aby powstało nowe słowo: nos - ,,s” na ,,c” – noc

- wyszukiwanie słów, które kończą się taką samą głoską

- wysłuchiwanie w jakim miejscu słychać np. głoskę „p” , na początku, w środku czy na końcu wyrazu koper, parasol, praca.

 

Dziękuję za uwagę.

Hanna Heinrich

Witam Was Maluchy!

To nasze już trzecie spotkanie. Jestem ciekawa jak Wam idzie nauka słów?

Mam dla Was kolejną propoycję.

Uważnie słuchajcie i powtarzajcie:  https://www.youtube.com/watch?v=xmmh_tFZDYI&t=2s

 

Jak się macie Starszacy?

Głoska "r" jest trudną głoską i żeby wybrzmiewać ją prawidłowo trzeba się trochę natrudzić. Proponuję Wam bajkę logopedyczną o jęzorku.

Uważnie słuchajcie i powtarzajcie:  https://www.youtube.com/watch?v=T3-LAPNQ_2Q

 

Miłej zabawy!

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda


 

Witam Was serdecznie!

Najmłodszym proponuję zabawę w nazywanie części garderoby i mebli.

Uważnie słuchajcie i powtarzajcie:   https://www.youtube.com/watch?v=vqISQi4BHTQ

A teraz zaśpiewajcie razem z Misiem:   https://www.youtube.com/watch?v=gx7QwibcDwY

 

Starszym dzieciom proponuję ćwiczenia oddechowe.

Przygotujecie przedmioty, które Wam w tych ćwiczeniach pomogą:

- balon

- piórko

- słomka

- maskotka

- piłeczka pingpongowa

Uważnie obserwujcie i naśladujcie: https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

Na koniec posłuchajcie bajki logopedycznej „Trzy łosie”.

Przed wysłuchaniem bajki narysujcie domek, wytnijcie go, przygotujcie paski z kolorowego papieru, klej i słomkę. Potrzebne będą też drewniane klocki.

Uważnie słuchajcie i powtarzajcie: https://www.youtube.com/watch?v=ZXIta708SnQ

 

Miłej zabawy!

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda

 

Kochane Dzieci !

Chciałam Was serdecznie zaprosić do naszego kącika logopedycznego.

Będziemy się tu spotykać raz w tygodniu, by poćwiczyć wymowę.

gif 

Dziś zapraszam Maluchy do Zwierzakowa!

Nie ma to jak dobra zabawa z naśladowaniem głosów zwierząt.

Uważnie słuchajcie i powtarzajcie. 

https://www.youtube.com/watch?v=OztjbBgpFQc

 

Starsze dzieci mają okazję poćwiczyć wymowę głoski ‘sz’…

Zacznijmy od logotomów.

Powtarzajcie za Mamą:

gif

Po wybrzmiewaniu sylab, czas na poprawne wybrzmiewanie wyrazów.

Uważnie słuchajcie i powtarzajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

W razie pytań, zachęcam do kontaktowania się ze mną: hanna-23@wp.pl

Miłej zabawy!

Do zobaczenia wkrótce.

Wasz Logopeda